Důležité je zamyslet se nad tím, jaké potřeby váš web dokáže uspokojit a jaké problémy návštěvníkům vyřeší. Každý je individuální a řeší něco jiného.
Pro tento účel se vytvářejí tzv. persony - fiktivní lidé, pro které vytváříme a upravujeme obsah webu. Naši potencionální návštěvníci, či zákazníci. 1 člověk = 1 persona. Pokud budete mít o nich jen matnou představu, nikdy nevyužijete potenciál webu naplno. A nemusíte mít zrovna e-shop. Stačí nám i podpůrný web s články.
Jak má vypadat profil persony?
Příklad persony pro WebZpravodaj:
- Fotografie nebo kresba - k osobě získáte bližší vztah, když budete mít představu o vzhledu
- Jméno: Petr Vývojář (ideálně zvolte takové jméno, které vám ihned prozradí typickou vlastnost persony)
- Lokalita: Hradec Králové
- Povolání: student informatiky
- Věk: 24 let
- Zájmy:
- programování v Joomle
- cestování
- cyklistika
- Další využívání informačních technologií:
- využívání soc. sítě Facebook
- nakupuje v e-shopech
- často čte novinky a zajímavosti z oblasti informačních technologií
- Příjmy: malé (příležitostné brigády)
- Stav: svobodný, bezdětný
- Problém persony:
- malé množství materiálů pro Joomlu v češtině
- nedostatek času (přítelkyně, studium, přivýdělek)
- Stručná charakteristika (měla by obsahovat i cíle a problémy persony):
- Petr žije s rodiči v panelovém domě. Jako student se živí příležitostnými brigádami a rád by se osamostatnil. Začal se zajímat o redakční systém Joomla. Na tomto systému již zprovoznil první weby. Při jejich vývoji často naráží na problémy. Navíc bojuje s nedostatkem času. Chtěl by trávit víc společných chvil s přítelkyní.
Persony jsou vymyšlené. Jsou to však typičtí návštěvníci webu, kterým vyřešíme jejich potřebu. Data pro jejich vytváření získáváme na základě diskusních fór, či výzkumů. Také už můžeme mít v e-mailech seznam věcí, které návštěvníci / klienti řeší. Dobrý způsob pro získání dat jsou také osobní setkání a rozhovory s lidmi z naší cílové skupiny.
Proč to všechno dělat?
Když máme vytvořený seznam person, můžeme se podívat na Petra a zeptat se:
- Najde zde to, co hledá?
- Řeší to jeho problém?
- Bude ho to zajímat?
- Stojí mu to za jeho čas?
Čím můžeme na WebZpravodaji Petra zaujmout?
- články o Joomle!
- článkem o Endomondo
- jako studenta a brigádníka by ho mohl zajímat i plánovač Trello
Vidíme, že pro studenta, jako je Petr, přináší WebZpravodaj spoustu užitečného obsahu. Ten však můžeme dále vylepšovat - např. připravit návody v Joomle (co lidé nejčastěji řeší).
Dostáváme tak do ruky mocný nástroj - můžeme web přizpůsobit našim návštěvníkům:
- upravíme pro ně obsah
- přizpůsobíme navigaci (články o Joomle musí Petr rychle najít)
- přidáme návody, rady
- přidáme vyhledávání na webu (pokud máme personu, která netráví na Internetu moc času, může být vyhledávání klíčové).
Nyní na našem webu najdou návštěvníci to, co hledají. Díky personám se naučíte lépe poruzumět své sílové skupině. Budete umět uspokojit jejich potřeby a oni zase uspokojí vaše - prostřednictvím konverzí.
Zdroje
- H1.CZ. S Inbound marketingem nebudete sedět v koutě [online]. [cit. 2014-08-12]. Dostupné z: http://www.h1.cz/files/inbound2.pdf
-
SUCHÁ, Laďka. Persony. [cit. 2014-08-12] Dostupné z: http://100metod.cz/post/47548004047/14-persony
-
TAYLOR, Dante. Designing With Personas. 2013. [cit. 2014-08-12] Dostupné z: http://www.mediacurrent.com/blog/designing-personas